جراحی لثه

در صورتی که به بیماری های لثه مبتلا شوید ، دندانپزشک شما میتواند جراحی لثه را برای شما توصیه کند که انواع مختلفی دارد. شایع ترین علت بیماری های لثه زمانی ایجاد می شود که باکتری ها رشد فزاینده ای در دهان شما داشته باشند و پلاک های زیادی ایجاد کنند و بدن شما قادر به مبارزه با این عفونت نباشد .

عوامل خاصی مانند داروها و بیماری های مزمن می توانند بعضی افراد را مستعد ابتلا به بیماری های لثه کنند حتی اگر این افراد بهداشت دهان و دندان مناسبی داشته باشند .

انواع جراحی لثه

جراحی لثه انواع مختلفی دارد و اگر دچار بیماری لثه شده باشید پزشک ممکن است یکی از آن ها را به شما پیشنهاد دهد . یکی از رایج ترین علت های بیماری لثه ، وجود باکتری های فراوانی است که داخل دهان جمع می شوند و تشکیل جرم می دهند . وقتی میکروب های چسبیده به دندان بیش از اندازه باشند ، بدن قادر به مقابله با آن ها نخواهد بود و در نتیجه بیماری صورت می گیرد . البته عواملی هم وجود دارد ( مانند بیماری های مزمن یا برخی مشکلات پزشکی ) که باعث می شود بعضی از افراد بیشتر مستعد عفونت لثه باشند ؛ حتی اگر به بهداشت دهانشان خوب رسیدگی کنند .

آماده شدن برای جراحی لثه

قبل از اینکه شخصی جراحی لثه داشته باشد ، دندان پزشک یک معاینه ی قبل از جراحی انجام خواهد داد تا مطمئن شود انجام جراحی برای این فرد بدون خطر است .

در طی انجام این معاینه دندان پزشک ممکن است :

• یک سابقه ی پزشکی از شما بگیرد و شما را معاینه کند.
  • دندان ها ، دهان و فک شما را معاینه کند تا پایداری و سلامت آن ها را ارزیابی کند.
  • وجود هرگونه عفونت ، آبسه یا جراحت که ممکن است بهبودی بعد از جراحی را پیچیده کند را ارزیابی کند.
  • با شما در مورد خطرات و فواید عمل صحبت کند و از شما برای انجام و پیگیری جراحی رضایت بگیرد.

مراحل جراحی لثه

این جراحی رایج ترین نوع جراحی لثوی است . اگر قرار است عمل همسطح‌سازی لثه انجام دهید ، موارد زیر را بخوانید:

تمیز کردن دندان ها

قبل از جراحی ، به ناحیه لثه بی حسی موضعی می زنند تا بیحس شود . همچنین ، جراح یا بهداشت‌کار قبل از آن دندن هایتان را تمیز می کنند. در این مرحله ، پزشک لثه‌درمان درمورد سابقه بیماری های مزمن یا شرایط سلامتتان سوال می پرسد تا عواملی که ممکن است بر عمل تاثیر بگذارد را شناسایی کند.

جرم گیری زیر خط لثه

جراح، لثه ها را به سمت بیرون بر می گرداند تا به بافت زیر آن دسترسی پیدا کند . سپس بافت عفونی زیر لثه و بین دندان را خارج می کند و همچنین عمل جرم‌گیری و پوشش ریشه را انجام می دهد تا جرم ها و باکتری های زیر خط لثه را تمیز کند . این دو فرایند علاوه بر خارج کردن باکتری ها ، باعث می شوند بخش های سفت روی ریشه هم از بین برود . درنتیجه احتمال ابتلای دوباره به بیماری لثه کمتر می شود .

برش لثه

در این فرایند بی حسی موضعی به لثه تزریق می کنند . سپس اطراف لثه را برش می دهند و به‌ آرامی آن را از دور دندان بر می گردانند . جراح در این مرحله می تواند ریشه های دندان را ببیند و جرم و رسوبات را به‌طور کامل خارج کند ( با این روش پزشک دسترسی بیشتری به باکتری های دندان خواهد داشت ).

بخیه لثه

برای خارج کردن رسوبات روی دندان ، از دستگاه های قدرتمند و ابزار دستی استفاده می کنند . همچنین ، معمولا پزشک بعد از انجام فرایند جرم‌گیری مقداری از بافت لثه را هم خارج می کند تا شکلش تغییر پیدا کند . سپس لثه را به محل قبلی بخیه می زند. این بخیه را حدودا هفت روز بعد می کشند.

کشیدن بخیه لثه

پزشک برای اینکه بتواند بافت لثه را دوباره سر جایش بر گرداند ، آن را به محل قبلی بخیه می زند . این بخیه ممکن است جذب‌نشدنی باشد. در این صورت باید بین هفت تا ده روز بعد برای کشیدن آن به پزشک مراجعه کنید . همچنین شاید جراح پوشش خاصی به نام پریودنتال پک ( مخلوطی از گرد اکسید روی و مایع اوژنول ) روی قسمت های عفونی دندان قرار می دهند .

در این مرحله ، پزشک بافت لثه را بر می گرداند باکتری های عفونی را خارج می کند ، سپس استخوان های پیوندی، غشا یا پروتئین های بافت لثه (یا ترکیبی از این سه) را به بافت متصل می کند تا دندان دوباره جان بگیرد و بافت اطراف آن از نو تشکیل شود.

جراحی لثه با لیزر

در جراحی لثه با لیزر ، متخصصین ما از لیزر دندانپزشکی برای حذف بافت ملتهب لثه اطراف ریشه دندان استفاده می‌کنند . پس از حذف بافت عفونت کرده لثه و نمایان شدن ریشه دندان ، جرمگیری ریشه انجام می‌شود که شامل تراشیدن جرم و پلاک دندانی ایجاد شده زیر خط لثه و روی سطح ریشه می‌باشد . سپس دندانپزشکان ما سطح ریشه را صاف کرده تا هیچ نقطه‌ای که امکان جذب باکتری و عفونت بیشتر را فراهم می‌کند باقی نماند . ناحیه بین لثه و ریشه دندان طی فرآیند ترمیم ، دوباره بازسازی می‌شود .

فواید استفاده از لیزر برای برش بافت معیوب لثه عبارتند از :

• نیاز به بی هوشی عمومی ندارد ، در حالیکه برخی از جراحی‌های دندانپزشکی نیاز به بیهوشی عمومی دارند .
  • دقت لیزر در هدف‌گیری بافت آسیب دیده بالاست .
  • از آنجایی که جراحی لثه با لیزر نسبت به روش معمول جراحی ، یک روش کم‌تهاجمی است ، خونریزی ، درد و التهاب کمتر ایجاد می‌کند
  • دوره بهبودی و ترمیم لثه کوتاه تر است .

بعد از جراحی لثه

طبیعی است که چند روز اول پس از جراحی لثه ، ناحیه جراحی حساس باشد ، دندانپزشکان ما ممکن است قرص مسکن برای شما تجویز کنند. فرقی نمی‌کند از چه روشی برای تسکین درد استفاده می‌کنید ، فقط حتما بلافاصله بعد از جراحی آنرا استفاده نمایید .

می‌توانید از یک بسته یخ برای کاهش التهاب استفاده نمایید . بعد از بند آمدن خونریزی ، می‌توانید غذاهای نرم بخورید . تا یک یا دو روز اول به خوردن مایعات و غذاهای نرم مانند سوپ ، ماست ، اسموتی و پوره سیب‌زمینی ادامه دهید . اگر پزشکان برای شما آنتی‌بیوتیک تجویز کرده‌اند، تا پایان دوره مصرف، آنها را سر ساعت مصرف نمایید .