درمان ریشه

درمان ریشه زمانی لازم می شود که پزشک تشخیص دهد ناحیه نرم بافت دندان دچار عفونت شود . این عفونت منجر به پوسیدگی دندان می گردد . در این مواقع عکس رادیولوژی توسط پزشک تجویز می شود و عفونت ها و وضعیت دندان بیمار کامل بررسی می شود ، زیرا این عکس دارای اشعه ایکس می باشد و وضعیت کلی دندان و مشکلات احتمالی را نیز می توان از روی آن تشخیص داد . علائم تشکیل عفونت دهان را می توان از روی لق شدگی دندان ، درد هنگام خوردن و آشامیدن به خصوص مواد سرد و گرم و … تشخیص داد.

اولین اقدامی که اندودونتیست انجام می دهد بی حسی موضعی است . چنانچه دندانی که نیازمند درمان ریشه است در فک بالا باشد معمولا تنها همان دندان و بافت اطراف آن بی حس می شود اما چنانچه دندان دارای التهاب در فک پایین قرار داشته باشد کل فک باید بی حس گردد .

بعد از بی حسی اندودونتیست یا متخصص درمان ریشه به وسیله یک ورقه نازک که رابر دام نامیده می شود دندان مورد درمان را از سایر دندان ها جدا می کند . دلیل اینکار ممانعت از ورود آب و شوینده های استفاده شده در حین درمان به داخل دندان آسیب دیده است .

سپس دندانپزشک متخصص به وسیله فرز و ابزارهای مناسب تمام قسمت های پوسیده را بر می دارد و به بافت دندان و ریشه دسترسی پیدا می کند .

پس از آن وارد مرحله شکل دهی و یا پاکسازی کانال می شویم که در آن اندودونتیست تمام باکتری ها و قسمت هایی که دچار التهاب شده اند از داخل کانال ریشه خارج می گرداند . و در نهایت از محلولی ضد میکروبی برای از بین بردن و خارج کردن میکروب ها و بقایای سلولی استفاده می شود .

و کار نهایی پر کردن کلیه کانال های دندان با استفاده از مواد موثری ( گاتا ) است که با بدن بیمار سازگاری دارد و دارای منشا گیاهی است.

در اکثر موارد بر روی دندان عصب کشی شده روکش قرار می گیرد . اهمیت و لزوم روکش کردن دندان در این مرحله به آن دلیل است که چون مینای دندان و عاج تا حد زیادی آسیب دیده و برداشته شده است دندان باید به گونه ای محافظت شود تا عمر طولانی تری پیدا کند .

نکاتی در مورد مراقبت‌های بهداشتی پس از عصب‌کشی

دندان‌ترمیم شده با مراقبت‌های صحیح ، مادام‌العمر در دهان باقی می‌ماند . نرخ موفقیت در عصب‌کشی دندان بسیار بالا است . در اینجا به چند روش برای مراقبت از دندان‌ها پس از انجام عصب‌کشی اشاره می‌کنیم :

رعایت بهداشت صحیح دهان و دندان : دندان‌های خود را دو مرتبه در روز مسواک کنید و حداقل یک مرتبه نخ دندان بکشید . مراقبت از دندان‌ها به پیشگیری از بروز مشکلات بعدی کمک می‌کند .

مراجعه منظم به دندانپزشک : این کار به منظور معاینه و تمیز کردن دندان توسط دندانپزشک انجام می‌شود .

پرهیز از جویدن غذاهای سفت : جویدن غذاهای سخت مانند یخ می‌تواند باعث شکستن دندان‌ها شده و ممکن است به ریشه دندان‌ها آسیب وارد کند.

ماندگاری و دوام

دندان درمان شده و ترمیم شده شما می‌تواند در صورت مراقبت صحیح برای تمام عمر دوام و ماندگاری داشته باشد . به خاطر اینکه پوسیدگی دندان هنوز می‌تواند در دندان‌های ترمیم شده ایجاد شود ، رعایت مناسب بهداشت دهان و توجه به معاینات منظم دندان‌پزشکی برای پیش‌گیری از ایجاد مشکلات بعدی لازم و ضروری است .

با توجه به اینکه پس از عصب‌کشی دندان ، پالپ دندان دیگر زنده نیست ، دندان‌هایی که ریشه آنها درمان شده می‌توانند شکننده شده و با احتمال بیشتری دچار شکستگی گردند . این موضوع یکی از ملاحظات مهمی است که در هنگام تصمیم‌گیری درباره استفاده از روکش کردن دندان یا پر کردن دندان پس از عصب‌کشی آن ، مورد توجه خاص قرار می‌گیرد . برای تعیین میزان موفقیت یا شکست و عصب‌کشی ناقص ، رایج‌ترین روش تهیه یک عکس رادیولوژی جدید از دندان و مقایسه آن با عکس رادیولوژی تهیه شده قبل از شروع درمان می‌باشد. این مقایسه نشان می‌دهد که آیا دندان هنوز اشکال دارد یا وضعیت آن به نحو مناسب‌ترمیم شده است یا خیر.

دندان شیری کودکان

ممکن است دندان‌پزشک کودکان عصب‌کشی دندان را هم برای دندان‌های شیری (اولیه) و هم برای دندان‌های دائمی کودک انجام دهد . با وجودی که دندان‌های شیری با گذشت زمان می‌افتند ، اما این دندان‌ها برای صحبت کردن ، جویدن مناسب غذا ، و رشد دندان کودکان بصورت صحیح و مناسب دندان‌های دائمی و ایجاد فضای کافی برای دندان‌های دائمی نیاز دارد . به این ترتیب در صورتی که علائم آسیب‌دیدگی پالپ دندان در کودک ادامه داشته باشد ، کودک شما نیاز به مراجعه به دندان‌پزشک کودکان برای بررسی مشکل خواهد داشت . انجام عصب‌کشی دندان در کودکان برای حفظ و پایدار کردن دندان ضروری می‌باشد .

عصب‌کشی در بارداری

معمولاً عصب‌کشی دندان در بارداری یک درمان بی‌خطر و ایمن است . اغلب عکس‌برداری رادیولوژی مورد نیاز قبل ، در طول زمان درمان ، یا پس از تکمیل آن یکی از دلایل نگرانی زنان باردار درباره استفاده از این روش است ، اما این موضوع معمولاً خطر جدی برای فرد به همراه ندارد. علاوه بر این زنان در اغلب مواقع نسبت به داروهای استفاده شده برای بی‌حس کردن دهان برای عصب‌کشی دندان در بارداری نگرانی دارند، اما این داروها نیز در بسیاری از مواقع بی‌خطر می‌باشند.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند عصب‌کشی دندان در بارداری خطرناک است و تا حد ممکن باید از انجام این کار در این دوره اجتناب شود. به هر حال حقیقت این است که عصب‌کشی دندان معمولاً در طول دوره بارداری بی‌خطر و امن است . در عمل ، عصب‌کشی دندان حتی می‌تواند به حفاظت از سلامت مادر و رشد بهتر جنین کمک کند .

این موضوع به خاطر این حقیقت بیان می‌شود که دندان ناسالم در صورت درمان نشدن می‌تواند عفونت دندان جدی به همراه داشته باشد. این نوع از عفونت می‌تواند به حدی پیشرفت کند که سایر اعضای بدن را نیز تحت تأثیر خود قرار دهد، اما درمان دندان می‌تواند به حذف این خطر احتمالی کمک مؤثر نماید.